středa 24. září 2008

Londýn za 24,- Kč

Všechno to začalo tím, že jsem někdy v červenci zahlédl na jednom blogu informaci o tom, že má (dnes bohužel již neexistující) Sky Europe akci, v rámci které je možné sehnat letenky do řady evropských metropolí za pouhých 24,- Kč!

Když jsem zjistil, že je mezi nabízenými destinacemi také Londýn, tak nebylo co řešit. Stačilo jednou po obědě vynechat můj oblíbený desert (+ sebrat 4,- Kč, které si u mne někdo nechal na stole) a letenka byla v kapse :)). K těm 24,- Kč bylo tedy potřeba připočíst ještě 200,- za platbu kartou, ale to bylo opravdu všechno. Cena zpáteční letenky (včetně všech letištních tax a palivových příplatků) vyšla na neuvěřitelných 248,- CZK (ano čtete správně, cena není v EUR :)). Pokud měl někdo větší zavazadlo, tak platil ještě 179,- za odbavení. Klidně jste si ale mohli vzít pouze zavazadlo příruční a nemuseli jste platit nic.

Přes TravelStay.com jsem si našel poměrně levné ubytování velmi blízko centra a těsně před odletem ještě zajistil dopravu z letiště do centra Londýna. Na radu kámoše jsem si přes internet zarezervoval EasyBus a dobře jsem udělal! Bus mne přímo od letištní haly v Lutonu odvezl do centra Londýna k Victoria Station, blízko které jsem měl domluvené ubytování.  Vzhledem k tomu, že Luton je vzdálen asi 35 km od centra Londýna, tak mi 12 GBP za zpáteční jízdenku přišlo jako docela super cena. Platil jsem kartou a jízdenku jsem si vytiskl v práci ;).

V návaznosti na low-cost letenku jsem zvolil low-cost dopravu na letiště, kam jsem se vydal rovnou z práce MHD (tram + metro + bus). Cesta trvala kolem 40 minut a byla docela v pohodě.

Na Ruzyni jsem trošku nešťastně vystoupil na jiném Terminálu a tak jsem ke správné přepážce musel ploužit přes celé letiště. Na přepážce mi slečna oznámila, že ještě nemám zaplacen poplatek za odbavení zavazadla a tak jsem s kufříkem svištěl zpět na místo, kde jsem vystoupil ;). Tam jsem zaplatil a zase hned pelášil zpátky k odbavovací přepážce.

Zbytek cesty se nesl již v poklidnějším duchu. Letadlo bylo poloprázdné. V průběhu rolování po ranveji jsem si přesedl k okýnku, ale po cestě jsem nic zajímavého (kromě letušek ;)) neviděl = nevyfotil. Do Londýna jsme přiletěli na čas, takže jsem bez problému stihl EasyBus, který jsem měl rezervován. Cesta do centra proběhla poměrně rychle. Bus zastavil opravdu jenom malý kousek od Victoria Station. Chvilku jsem bloudil, ale po chvíli jsem se zorientoval a bez větších problémů našel hostel Wigram House, kde mne navzdory pokročilé hodině (bylo těsně před půlnocí) mile přivítali a ubytovali.

Pokojík byl sice menší, ale čistý a uklizený. Společné sociální zařízení samozřejmě na chodbě představovalo samostatnou koupelnu s vanou a toaletou, koupelnu se sprchovým koutem a toaletu. Všechno bylo čisté a funkční. V mém případě byla situace o to lepší, že se vše nacházelo asi metr od mého pokoje. Úroveň tohoto hostelu mne mile překvapila. Za 28 GPB / noc to vzhledem k lokalitě považuji za přímo luxusní ubytování.

Wigram House  Wigram House  Victoria Palace

První den začal snídaní v Burger Kingu na Victoria Station. Po té jsem si koupil Oyster Card pro pohodlné placení v MHD a vydal se na obhlídku Londýna. Nastoupil jsem do autobusu č. 11, který mne dovezl až na Liverpool Street. Odtud jsem se pěšky vypravil směrem k Temži. Po cestě jsem obdivoval mrakodrapy a další zajímavé stavby.

Když jsem dorazil k řece, tak jsem se chvilku rozmýšlel, zdali navštívím London Tower. Odradila mne však fronta na vstupenky a také trochu jejich cena. Pokračoval jsem tedy k Tower Bridge. V tu chvíli se zatáhlo a začalo pršet. Rozhodl jsem se tedy operativně pro prohlídku Tower Bridge. Koupil jsem si vstupenku za 6 GBP a vyjel výtahem do  horního patra jedné z věží. Tam jsem shlédl asi 4 minutový film o historii a výstavbě této památky a následně se vydal po horní „lávce“ do druhé věže. V mezičase přestalo pršet a tak byl ze shora krásný výhled na velkou část Londýna. Na závěr jsem si prošel řídící centrum s propracovaným hydraulickým systémem, který v minulosti zajišťoval zvedání most. Tower Bridge jako celek na mne udělal velký dojem.

Tower Bridge  Steam Engine  Steam Engine

Po prohlídce mostu jsem pěšky pokračoval po pravém břehu Temže kolem Shakespeare’s Globe Theatre až k Millennium Bridge. Přeběhl jsem přes most a zamířil do St Paul’s Cathedral. Po krátkém odpočinku a svačince jsem zamířil na sever ke stanici Barbican. Po cestě jsem narazil na Museum of London, kde jsem navštívil zajímavou expozice London before London, Roman London a Medieval London, kterými nás provedla sympatická Britka ;).

North River Bank  Museum of London  Great Fire of London 1666

Z muzea jsem si to namířil k Barbican Station, kde jsem nasedl do metra a vydal se směrem Waterloo Station. Na poměrně krátkém úseku jsem musel asi 3x přesedat, ale nakonec jsem se (za 1,9 GBP) dostal do cíle. Vystoupil jsem z metra vykročil směrem k London Eye. Navzdory tomu, že slunce začalo pomalu zapadat, jsem si koupil lístek a nasedl do tohoto obřího kola. Mé obavy z nedostatku světla se nenaplnily a já si užíval dech beroucí výhled na večerní Londýn. Myslím, že tahle atrakce to za ty prachy (15 GBP) určitě stojí.

London Eye  London  London Eye

Druhý den jsem si koupil lístek na vyhlídkovou jízdu proslaveným double deckerem od společnosti The Big Bus. Po cestě jsme minuli demonstranty, kteří protestovali proti Olympijským hrám v Číně před Čínskou ambasádou ;). V pátek byla fronta na vstupenky do Tower of London kupovidu výrazně menší. Rozhodl jsem se tedy pro prohlídku.

Canadian Grenadier Guards  legendary ravens  The White Tower

Při dalších toulkách po městě jsem si prohédl Houses of Parliament, Big Ben a Westminster Abbey. Den jsem uzavřel noční procházkou po pravém břehu Temže, kde jsem pořidil pár zajímavých nočních snímků. Druhý den jsem při toulkách Londýnem doslova prošoupal trenky - v rozkroku ;) ... na první pohled nic dramatického. Na druhou stranu tenhle kus oblečení stál minimálně 20x tolik co letenka :(.

Tower Bridge & Mike  Tower of London  Tower Bridge

Poslední den mého pobytu jsem ráno navštívil Westminster Cathedral a Buckingham Palace. Poté jsem se vydal Easy Busem zpět na Lutonské letiště. Při zpátečním letu se mi podařilo těsně před příletem do Prahy vyfotit Roztoky (nebo co ty bylo) ;).

Me in front of Buckingham Palace  Buckingham Palace  above Prague

Londýn je město, které rozhodně stojí za náštěvu! Pevně věřím, že to v mém případě nebyla návštěva poslední.

galerie všech snímků je k dispozici zde